Årets Pressefoto 2021
Sigrid Nygaard/Dagbladet Information
NICOLAI, STORM, MARTIN – OG EN RUGEMOR I COLUMBIA: Fem år efter at de traf beslutningen om at få et barn med hjælp fra en rugemor, har Martin og Nicolai Køster Rimvall endelig hentet deres søn Storm i Colombia. Beslutningen om at få et barn med en rugemor har været langvarig og krævet mange overvejelser. Stadig flere barnløse par stifter familie ved hjælp af en rugemor. Men kommercielt rugemoderskab er ulovligt i Danmark, så parrene må bruge udenlandske bureauer.
Billedet vandt også førsteprisen i kategorien Årets danske hverdagsbillede
Årets Pressefotograf (kollektion)
Jacob Ehrbahn /Politiken LIVET EFTER EN VOLDTÆGT: Ida (opdigtet navn) bliver i timevis tilbageholdt
i en lejlighed og prøver flere gange at flygte. Gerningsmanden ender med at voldtage hende i kælderen under boligblokken. Hun fortæller om overgrebet i et projekt, hvor vi tager med en række kvinder tilbage til gerningssteder og sammen skaber billeder, der viser, hvad seksuelle overgreb forårsager. “Jeg kan genkende den følelse af at være fortabt, være opgivende, og den altoverskyggende udmattelse. Det var faktisk befriende at komme tilbage og få stedet afmystificeret. Jeg fik samlet en del af mig selv op, som jeg efterlod for 14 år siden.”
(Billede 2 i kollektion på 5)
Årets Pressefotograf (kollektion)
Jacob Ehrbahn /Politiken
NÅR SKINDET BERETTER: Alexander Khan er 68 år og fik sin første tatovering for tre år siden – nu har han rigtig mange. Flere af dem vidner om en mand, der har levet et hårdt liv på kanten af samfundet. Der er datoer, som markerer løsladelse fra fængslet. Symboler, som markerer en tid i bandemiljøet. Der er reptiler, en blæksprutte, det kinesiske dragetegn og gamle stammesymboler. “Jeg elsker mine tatoveringer, og jeg stopper ikke, før hele min krop er tatoveret. Hver tegning markerer en periode i mit liv, også de dårlige, for jeg vil gerne huske det hele. Kroppen er min dagbog.”
(Billede 3 i kollektion på 5)
Årets Pressefotograf (kollektion)
Jacob Ehrbahn /Politiken EFTERLADT: En onsdag morgen i januar 2021 lagde en ung gymnasieelev sig ud foran et tog i Nordsjælland. En mor, en far og en søster mistede deres elskede søn og bror. Hele verden mistede Jens Kristian, som var klog, kærlig, vellidt og sjov. FCK mistede en af deres største fans. Ingen havde set det komme, der var ingen tegn. Familie og venner måtte tage afsked ved en coronabisættelse i familiens indkørsel. Rustvognen kørte væk til tonerne fra Metallica, og familien lever videre med en stor sorg, et mysterium og en ærgrelse over, at Jens Kristian ikke havde overblikket til at række ud efter hjælp – hvis bare han havde rakt ud.
(Billede 5 i kollektion på 5)
Årets Nyhedsbillede, Danmark (vinder) (serie)
Mathias Svold/Berlingske
MEN IN BLACK: “Frihed for Danmark, vi har fået nok,” lyder et af Men In Blacks kampråb. Demonstrationerne er kendetegnet ved, at deltagerne lyser gaderne op i et rødt skær af romerlys, som til forveksling ligner optog i forbindelse med fodbold. Politiet håndterer også demonstrationerne på samme måde, som de gør ved højrisikofodboldkampe og mener, at flere af bagmændene bag Men
In Black har forbindelse til hooliganmiljøet omkring Brøndby.
(Billede 6 i serie på 6)
Årets Nyhedsbillede, Udland (vinder) (serie)
Jacob Ehrbahn /Politiken
NÆSTE STOP STORBRITANNIEN: I en lejr i et lille skovområde, der grænser op mod et villakvarter i udkanten af Calais, pakker en gruppe sudanesiske unge mænd deres ejendele i plastikposer og gemmer dem i træerne, inden politiet kommer for at smide dem væk og tage deres ting. Mændene ved, at politiet kommer hver anden morgen. Det er en del af myndighedernes strategi om at stresse flygtninge og migranter og forhindre dem i at bygge mere etablerede lejre i byen. Ingen ønsker en ny permanent lejr i Calais som ‘The Jungle’, en lejr som kampklædt politi ryddede med tåregas og bulldozere i 2016, som husede op mod 10.000 mennesker.
(Billede 3 i serie på 8)
Årets Nyhedsbillede, Udland (vinder) (serie)
Jacob Ehrbahn /Politiken
NÆSTE STOP STORBRITANNIEN: En gruppe unge kurdiske mænd fra Iran og Irak varmer sig ved et bål. De har været i Dunkerque en uge og venter på en chance for at komme til Storbritannien. Der er to måder at gøre det på, og begge er sat i system af smuglere. En plads på en gummibåd med ca. 50 mennesker ombord koster 2.500 pund, og prisen for at blive smuglet om bord i de lastbiler, som krydser kanalen med færge eller kører gennem tunnelen under kanalen, koster omkring det dobbelte. De fleste tager den billigste løsning, som også er langt den farligste.
(Billede 4 i serie på 8)
Årets Nyhedsbillede, Udland (vinder) (serie)
Jacob Ehrbahn /Politiken
NÆSTE STOP STORBRITANNIEN: Pascaline Delaby er en af de mange lokale, som hjælper flygtninge og migranter. I dag har hun fyldt sin bil til bristepunktet med mad, sko, telte, soveposer og tøj, som hun deler ud i lejren ved de nedlagte jernbanespor. Ud over dette private initiativ er hun aktiv i den mindre NGO SALAM, som også uddeler mad i lejren.
(Billede 5 i serie på 8)
Årets Nyhedsbillede, Udland (vinder) (serie)
Jacob Ehrbahn /Politiken
NÆSTE STOP STORBRITANNIEN: Politiet har ryddet en lejr i udkanten af Dun- kerque, og lejrens beboere bliver bedt om at forsvinde – men ingen ved, hvor de skal forsvin- de hen. En motorcykelbetjent sikrer sig, at en kurdisk mand forlader området. Så snart politiet er væk, bliver lejren genetableret, men bebo- erne ved godt, det blot er et spørgsmål om tid, inden de igen bliver smidt væk ...
(Billede 8 i serie på 8)
Årets Nyhedsbillede, Udland (2. pris) (serie)
Jesper Houborg/Politiken/DMJX
OVERSVØMMELSEN DER TOG TYSKLAND PÅ SENGEN: 21-årige Tim Himmes og hans kæreste, 19-årige Lea Smetiprach, er hjemme ved Tims ødelagt familiehus i den lille landsby Schuld. Familievirksomheden – en omrejsende forlystelsespark – blev totalt ødelagt af oversvømmelsen. “Alt, jeg vil gøre, er at genopbygge vores hus og familievirksomhed, så det kan fortsætte længe efter min far,” siger Tim Himmes.
(Billede 2 i serie på 6)
Årets Nyhedsbillede, Udland (2. pris) (serie)
Jesper Houborg/Politiken/DMJX
OVERSVØMMELSEN DER TOG TYSKLAND PÅ SENGEN: Tims far, 73-årige Arno Himmes, har boet i Schuld i mere end 40 år. Det var her, han byggede sit livsværk – en omrejsende forlystelsespark – sammen med sin kone Birgitte Himmes og deres tre børn. Over natten blev Arnos livsværk og familievirksomhed totalt ødelagt. Da floden svulmede og hærgede hele dalen og beskadigede de fleste huse i landsbyerne. “De fleste af vores store vogne med forlystelser var parkeret rundt om huset. To karruseller, en tombola, en pandekagevogn og to skydekabiner, som var 11 meter lange. Bilerne blev også revet fra hinanden. Alt er væk,” siger Arno Himmes.
(Billede 4 i serie på 6)
Årets Nyhedsbillede, Udland (2. pris) (serie)
Jesper Houborg/Politiken/DMJX
OVERSVØMMELSEN DER TOG TYSKLAND PÅ SENGEN: 15-årige Emily Himmes, Arnos datter, står i stueetagen i familiens hjem. Jorden på væggen over hendes hoved markerer højden af vandmasserne under oversvømmelsen. “Her stod mine forældres seng. Vi havde lige købt den for 2.000 euro, og de havde kun sovet tre nætter i den,” fortæller Emily Himmes. Landsbyen Schuld, Tyskland.
(Billede 6 i serie på 6)
Årets Portræt, enkeltbillede (vinder)
Martin Bubandt/freelance
DRONNINGENS SIDSTE VINK: Der er visse personer, som indeholder flere facetter & historier end nor- malen. Det er disse ansigter, som nok altid vil være brændt fast i vores hukommelse. Ansigter, som gennem årtier har vugget den danske folke- sjæl – og uden nærmere eftertanke er blevet en institution i den danske kulturarv. Efter fire årtier stopper en af landets fineste & dygtigste skue- spillere med at lave Cirkusrevyen. Toppen af Bakken er nået, og udsigten skal for en stund nydes ... Tak for oplevelserne, Ulf, og tak, fordi vi lever i en tid, hvor en konge også kan være en dronning ...
Årets Portræt, enkeltbillede (2. pris)
Jens Juul/freelance
FORLAD DIG PÅ KÆRLIGHED: Kunstner Lars Helweg, 77 år, omfavner sin muse og model Lillan Dyhr, 68 år, i den lejlighed, de deler på Christianshavn. Som han står med armen om den nøgne Lillan og et stort drenget smil, udsender Lars en teenageagtig vibe. Samtidig støtter han sig til en stok, og de mange år, de har levet, ses på deres kroppe. Det samme gør kærligheden og roen. Jeg er! Jeg elsker! udstråler han. Lars og Lillans arbejdsforhold udviklede sig til kammeratskab og kærlighed, og under coronaen har det været afgørende, at de har haft hinanden. I livet har man nemlig brug for så meget mere end blot fysisk støtte.
Årets Portræt, serie (vinder)
Sofia Busk/freelance
NAIROBIS DØTRE: I skyggen af covid-19 spreder en skjult epidemi sig i Nairobis slum: Misbrug og voldtægt af piger. Ramt af lockdown og fattigdom lader gerningsmænd vreden gå ud over de mest sårbare.
I Kenya steg seksuel vold mod kvinder med 93 % i coronaåret 2020. Præsident U. Kenyatta kalder det ‘en national krise’ og lover at ende volden. Kritikere tvivler.
Imens slås piger som Vera, Fraciah og Esther med traumer fra voldtægt – og med at elske et barn, de ikke har ønsket. Vejen tilbage i uddannelse er lang.
Covid-19 risikerer globalt at smadre årtiers fremskridt i kvinders liv, advarer FN.
Fraciah, 18 år. Mor til Adier, 3 mdr. og Karis, 3 år. Begge drenge er et resultat af voldtægter. De bor alene i slummen Viwandani, Nairobi:
“Da jeg blev gravid med min første søn, bortviste min mor mig i skam. Jeg måtte spørge fremmede om et sted at sove eller lidt mad. Sidste
år mødte jeg så en fyr, som sagde, han ville gifte sig med mig. Han tvang mig til sex. Da jeg havde født vores søn, begyndte han at slå mig, og det blev værre og værre. Til sidst forlod jeg ham og fandt dette lille hjem. Ingen har lært mig, hvordan man passer et barn. Jeg prøver på egen hånd, og jeg synes, jeg gør det o.k.”
(Billede 1 i serie på 8)
Årets Portræt, serie (vinder)
Sofia Busk/freelance
NAIROBIS DØTRE: Dylan og Brian, 1 år. Tvillingerne kom til verden sidst i 2020 efter deres mor var blevet voldtaget af sin stedfar. Hun gik til politiet, men de kunne ikke hjælpe. I et studie fra Nairobi Universitet meldte 12 ud af 70 voldtægtsofre forbrydelsen til politiet. Mistilliden er stor. Politifolk er selv af og til under anklage for voldtægt. Dylan og Brian bor uden deres mor i Maisha Girls Safe House i Nairobi. Her driver Florence Keya et privat hus, hvor voldtægtsofre kan sove, spise og hjælpe hinanden. Beboerne er 10-18 år. De unge piger passer også Dylan og Brian, mens deres mor går i skole nordpå.
(Billede 3 i serie på 8)
Årets Portræt, serie (vinder)
Sofia Busk/freelance
NAIROBIS DØTRE: Phellisia, 16 år, gravid i 8. måned. Phellisia venter en dreng. Hun blev smidt ud hjemmefra, da moderen indså, at Phellisia var blevet gravid efter en voldtægt. Hun bor på Maisha Girls Safe House med 24 piger og børn. “Jeg kan godt lide at være sammen med de andre piger. De behandler mig, som deres egen søster, og det elsker jeg. Det er svært for mig at skulle være mor nu. Jeg vil bare fortsætte min uddannelse, så jeg kan nå min drøm. Jeg vil være læge og hjælpe piger som mig selv. Min søn skal vide, at hans far ikke er en god person. Han må ikke vokse op og blive som ham.” Pellisia fødte i januar 2022 en rask dreng.
(Billede 4 i serie på 8)
Årets Portræt, serie (vinder)
Sofia Busk/freelance
NAIROBIS DØTRE:Rebecca, 18 år, gravid i 4. måned. Mor til Aiden, 3 år. Bor med sine forældre i et blikskur i Viwandani. Ekskæresten tvang Rebecca til ubeskyttet sex, og hun fik Aiden. Nu er Rebecca gravid igen, efter at en fremmed voldtog hende: “Jeg ville elske at få barnet fjernet. Jeg vil ikke have børn, der skal lide. Det er allerede et mareridt. Jeg kan ikke engang forsøge mig selv. Først
må jeg spare op til en abort, og ellers må jeg efterlade barnet på hospitalet.” Ifølge NGO’en Center for Reproductive Rights, dør 2.600 kenyanske kvinder årligt på grund af illegale aborter med fx nåle eller blegemiddel.
(Billede 5 i serie på 8)
Årets Portræt, serie (vinder)
Sofia Busk/freelance
NAIROBIS DØTRE:Veronika, 15 år, og Sami, 5 mdr.. “Nogle gange kan jeg ikke sove. Jeg ser på Samuel og tænker på, hvad der skete den søndag, jeg blev voldtaget af præsten. Jeg kendte ham ikke – kom ikke i hans kirke. Da jeg blev gravid, ville jeg begå selvmord. Politiet sagde, jeg ikke måtte fortælle ting, jeg ikke var sikker på. Jeg kunne ikke bevise voldtægten. Da Samuel lige var født, kunne jeg ikke lide at være sammen med ham. Nu, hvor jeg ser ham vokse, kan jeg lide ham lidt bedre. Men det er stadig svært. Jeg elskede engang at danse ballet. Det gav mig energi. Jeg har ikke mistet håbet – en dag kommer dansen tilbage.”
(Billede 6 i serie på 8)
Årets Portræt, serie (vinder)
Sofia Busk/freelance
NAIROBIS DØTRE: Mercy, 14 år. En aften under coronalockdown stod Mercy alene foran sit hjem i slummen Viwandani. Pludselig greb
en mand fat i hende og tvang hende ind i sengen. Efter voldtægten flyttede Mercy og hendes familie til et nyt hus. Sengen står her endnu. Under coronaen er langt flere børn udsat for seksuel vold, fastslår flere parter. Ofrene er blevet yngre, ned til 10-12 år, siger Mohammed Cardenas, læge ved Nairobis Mama Lucy Kibaki Hospital. “Folk er ude af den,
og mange er hjemme på grund af restriktioner og mangel på arbejde. De lader frustrationerne gå ud over børnene. Regeringen må handle nu.”
(Billede 7 i serie på 8)
Årets Portræt, serie (vinder)
Sofia Busk/freelance
NAIROBIS DØTRE:Esther, 16 år og Hiram, 8 mdr. I de første 3 mdr. efter lukningen af Kenyas skoler i marts 2020 blev 152.000 teenagere gravide, anslår NGO’en Global Citizen. Det er 40 % flere end normalt. Esther blev antastet af en fremmed på gaden, som voldtog hende. Da skolerne genåbnede i januar 2021, fortalte regeringen, at 250.000 skolepiger ikke var mødt op. For flere end halvdelen af de 10-19-årige skyldtes det graviditet, eller at de var blevet gift. Esther er heller ikke tilbage i skole. Hun bor i Maisha Girls Safe House. Florence Keya forsøger at hjælpe pigerne tilbage i skole. Nogle piger bor her i flere år.
(Billede 8 i serie på 8)
Årets Portræt, serie (2. pris)
Magnus Hove Johansson/Dagbladet Information/DMJX
GITTE VON G SÆLGER PORNO PÅ ONLYFANS: JEG HAR ALTID VÆRET IVÆRKSÆTTER, SÅ DET FØLES HELT NATURLIGT: Platformen OnlyFans har gjort det let at sælge seksuelt indhold på nettet. Er det et progressivt nybrud, der giver magten og profitten tilbage til pornoens aktører? Eller en digital glidebane, der normaliserer pornoproduktion og udvisker personlige grænser? 41-årige Gitte Von G fra Hornbæk er ikke i tvivl: Hun synes, det er det fedeste.
Gitte Von G har fået lavet større læber, fået fjernet hud på øjenlågene, fået lavet brysterne større, fået strammet huden på maven, fået gjort bagdelen større, og så har hun fået rettet kønslæberne efter tre fødsler. Dem er hun stadig ikke helt tilfreds med, men der gælder mange regler i forhold til operationer i underlivet, fortæller hun. Samlet har hendes fremtoning kostet over 300.000 kroner. “Jeg elsker det her look. Jeg får ikke lavet noget, for at det skal se naturligt ud.”
(Billede 1 i serie på 5)
Årets Portræt, serie (2. pris)
Magnus Hove Johansson/Dagbladet Information/DMJX
GITTE VON G SÆLGER PORNO PÅ ONLYFANS: JEG HAR ALTID VÆRET IVÆRKSÆTTER, SÅ DET FØLES HELT NATURLIGT: OnlyFans er en onlineplatform, hvor såkaldte content creators kan producere og udgive indhold, som andre brugere kan abonnere på for et beløb svarende til mellem 30 og 315 kroner om måneden. Beløbet varierer, alt afhængigt af hvor populær og eftertragtet den pågældende udøver er på andre sociale medier. Det er nemlig ikke muligt at reklamere for sig selv på OnlyFans, og derfor tiltrækker content creators hovedsageligt abonnenter gennem deres andre sociale platforme.
(Billede 2 i serie på 5)
Årets Portræt, serie (2. pris)
Magnus Hove Johansson/Dagbladet Information/DMJX
GITTE VON G SÆLGER PORNO PÅ ONLYFANS: JEG HAR ALTID VÆRET IVÆRKSÆTTER, SÅ DET FØLES HELT NATURLIGT: Gitte stirrer vedholdende ind i kameraet, mens hun skifter position. Hun rører ved sig selv og sutter på sine fingre. Så begynder hun at tælle ned fra ti. Hun vil gerne have den imaginære seer til at komme ud over sine bryster. Da hun når til et, lader hun som om, hendes bryster bliver dækket med sæd. Hun smiler stort. “What a big, sexy mess. I better go to work now,” siger hun og vinker farvel til kameraet. Der lyder et højt pling fra telefonen, idet hun slukker for optagelsen.
(Billede 3 i serie på 5)
Årets Portræt, serie (2. pris)
Magnus Hove Johansson/Dagbladet Information/DMJX
GITTE VON G SÆLGER PORNO PÅ ONLYFANS: JEG HAR ALTID VÆRET IVÆRKSÆTTER, SÅ DET FØLES HELT NATURLIGT:Som 18-årig blev Gitte Von G selvstændig. Hun åbnede en café på torvet i Helsingør, hvor hun blandt andet solgte is. Da is ikke sælger så godt om vinteren, tog hun på en julepyntsmesse i Frankfurt for at søge inspiration, og kort tid efter begyndte hun at sælge julepynt i de kolde måneder. Senere overtog hun et konditori, og hun gav sig også i kast med et smykkefirma. “Jeg har altid været iværksætter og været vant til at sælge alle mulige produkter. Derfor føles det også helt naturligt, at det nu er mig selv, der er produktet,” siger hun.
(Billede 4 i serie på 5)
Årets Portræt, serie (2. pris)
Magnus Hove Johansson/Dagbladet Information/DMJX
GITTE VON G SÆLGER PORNO PÅ ONLYFANS: JEG HAR ALTID VÆRET IVÆRKSÆTTER, SÅ DET FØLES HELT NATURLIGT: Gitte Von G bor sammen med sin mand og deres tre børn i et stort hus i Hornbæk. Hun arbejder til daglig med økonomisk analyse, men er lige gået ned på 30 timer om ugen, fordi hun samtidig bruger omkring 40 timer ugentligt på OnlyFans og andre sociale medier. Oven i det er hun ved at uddanne sig til sexolog og parterapeut, fordi hun godt ved, hun har “en udløbsdato,” som hun siger.
(Billede 5 i serie på 5)
Årets reportage, Danmark (vinder) (serie)
Oscar Scott Carl/freelance
DRENGENE PÅ FJELDVEJ: Drengene i sofaen. Poul, Siiva og Malik spiller på deres telefoner. De slapper af efter dagens rengøring af huset. Det er sommerferie, og drengene nyder den ekstra fritid. Normalt er dagene fyldt ud med gøremål, skole eller motion. Når det ikke er sommerferie er hverdagen ofte fyldt ud med en meget stram plan, hvor både pligter og motion er faste rammer for drengene. De faste rammer skal skabe en form for tryghed for dem.
(Billede 2 i serie på 8)
Årets reportage, Danmark (vinder) (serie)
Oscar Scott Carl/freelanceDRENGENE PÅ FJELDVEJ: Drengene på jagttur. Klokken er seks om morgenen og drengene er sammen med medarbejderne Maligiaq og Anninguaq på vej tilbage til lejrpladsen efter årets første jagttur. Det blev til to rensdyr. Drengene skiftes til at bære. Det er en vigtig læring, at man kun skyder det, man kan bære med hjem. Anninguaq og Maligiaq vækkede drengene kl. 22 aftenen forinden, og de har været afsted hele natten. Det har været en lang og kold nat og drengene er trætte. Men herude blandt spidse fjelde, hvor myggene er mange og blåbærbuskene gemmer sig i lyngen, føler drengene sig hjemme.
(Billede 8 i serie på 8)
Årets reportage, Danmark (2. pris) (serie)
Joachim Ladefoged/Morgenavisen Jyllands-Posten
BANDITTEN AF SØENS FOLK – SØMANDEN HENRY OG DEN SELVVALGTE ENSOMHED:Lænestolen er det faste tilholdssted især om vinteren, og det er for koldt udenfor. Her holder han sig varm fra kakkelovnen, og her kan han også lige stege en bøf, hvis hans ven Bo har været forbi med noget kød.
(Billede 2 i serie på 5)
Årets reportage, Danmark (2. pris) (serie)
Joachim Ladefoged/Morgenavisen Jyllands-Posten
BANDITTEN AF SØENS FOLK – SØMANDEN HENRY OG DEN SELVVALGTE ENSOMHED:Han vil rigtig gerne have besøg, men helst ikke for længe ad gangen, og slet ikke hvis man stiller for mange spørgsmål. Det bedste er, hvis man bare lytter.
(Billede 3 i serie på 5)
Årets reportage, Danmark (2. pris) (serie)
Joachim Ladefoged/Morgenavisen Jyllands-Posten
BANDITTEN AF SØENS FOLK – SØMANDEN HENRY OG DEN SELVVALGTE ENSOMHED:
Han har tre katte, der holder ham med selskab og holder rotterne væk. Kommunen har sagt, at han ikke må have alt for meget madaffald liggende og flyde, for det tiltrækker rotter. “Men jeg har jo kattene,” siger han.
(Billede 4 i serie på 5)
Årets reportage, Danmark (2. pris) (serie)
Joachim Ladefoged/Morgenavisen Jyllands-Posten
BANDITTEN AF SØENS FOLK – SØMANDEN HENRY OG DEN SELVVALGTE ENSOMHED: Lyset fra fjernsynet. Det meste af dagen sidder han i sin stol indenfor, udenfor hvis vejret er godt. Hen på aftenen lukker han sin dør og ser fjernsyn, han har tre af dem til at stå for enden af sin hospitalsseng, men det er vist kun et af dem, der virker.
(Billede 5 i serie på 5)
Årets reportage, Udland (vinder)
Oscar Scott Carl/freelance
SCOTT’S HOUSE: Marty spørger, hvor gammel jeg er. 26, svarer jeg. Så spørger hun, om jeg er gift. Jeg svarer, nej. Der bliver stille i rummet. Som om hun overvejer, hvad hun skal sige. Pludselig udbryder hun “I’m too old for you.” Vi griner højlydt. Jeg siger til Marty, at jeg faktisk også har en kæreste. Marty svarer prompte: “I could easily take her out!” Vi griner igen. Marty er i Scott’s House i to uger. Hendes datter har brug for en pause i pasningen. Hun har passet Marty de sidste to år, siden hun fik et hjerteanfald. Scott’s House hjælper med at aflaste. Scott’s house er et hospice grundlagt af min farmor i frustration over det amerikanske sundhedssystem. Det er et gratis hospice for mennesker, som har brug for pleje 24 timer i døgnet i slutningen af deres liv.
Årets reportage, Udland (2. pris) (serie)
Mads Nissen/Politiken
NATALIAS KRIG FOR UKRAINE: I høje hæle rejser den 44-årige businesskvinde, og mor til to, Natalia Voronkova, rundt i sit elskede Ukraine. Fra ministerkontorer til mudrede skyttegrave.
Hendes NGO lærer soldater førstehjælp og leverer forsyninger, når hæren er tung og bureaukratisk. Og fra fodsoldaterne i skyttegravene indsamles usminket information som viderebringes til Kiev. Så krigen kan vindes.
Intet sted er spændingen mellem øst og vest mere tydelige end langs frontlinjen, der adskiller Ukraine fra
de russisk-støttede separatister i landets østlige Donbass-region. Mere end 13.000 mennesker har mistet livet.
Natalia Voronkova får en hjælpende hånd af sergenten Kyryl under hendes besøg i frontlinjebyen Pisky, som ligger i udkan- ten af Donetsk – højborgen for de russisk støttede separatister. Den tidligere ferieby står nu total smadret tilbage, og ikke et eneste hus i byen er uberørt. Bagved Natalia ses ruinerne af en tidligere skole. Hun laver opslag til de sociale medier fra byen, og beder folk om forplejninger til soldaterne. Imens fortsætter kampene i baggrunden. Trods våbenhvilen er der angreb med mortergranater eller fra snigskytter hver evigt eneste dag, beretter de ukrainske soldater.
(Billede 1 i serie på 8)
Årets reportage, Udland (2. pris) (serie)
Mads Nissen/Politiken
NATALIAS KRIG FOR UKRAINE: En hjørnesten i Natalia Voronkovas frivillige arbejde er at træne kampsoldater i taktisk førstehjælp. I skyttegravene, på deres positioner eller hvor hun nu møder dem, samler hun straks en gruppe og starter rollespil, der ligner virkelige situationer. Træningen er tiltrængt, da de fleste af soldaterne har ringe viden eller næsten helt har glemt, hvad de skal gøre, hvis de selv eller en kammerat bliver såret. Soldaterne kan være ærekære overfor den hårde kritik, men Natalias humor og afvæbnende facon får medlemmerne af den 24. Brigade til at sænke paraderne.
(Billede 2 i serie på 8)
Årets reportage, Udland (2. pris) (serie)
Mads Nissen/Politiken
NATALIAS KRIG FOR UKRAINE: Ukrainske ingeniører har samlet granater, miner og andre krigsgenstande i et uofficielt museum, som de bruger til at lære soldater og civile om de mange farer, der lurer derude. Ingeniørerne ønsker, at Natalia, via sine mange kanaler, spreder advarslerne om en ny type landmine som separatisterne er begyndt at bruge. Her holder hun en afmonteret håndgranat i hånden. “I modsætning til mange andre ukrainske kvinder ...,” forklarer Natalia Voronkova “... er jeg slet ikke fascineret af våben. De siger mig absolut ingenting. Jeg elsker mine børn, mine cigaretter og mine kjoler.”
(Billede 3 i serie på 8)
Årets reportage, Udland (2. pris) (serie)
Mads Nissen/Politiken
NATALIAS KRIG FOR UKRAINE: I en skyttegrav et stykke fra frontlinjen træner Natalia Voronkovas førstehjælp med en gruppe soldater, der ikke lever helt op til hendes forventninger. Natalias organisation ‘Volonterska Sotnya Dobrovolya’ underviser i førstehjælp, indsamler penge, mad, tøj og meget, meget mere, foruden alt deres politiske arbejde. De mange frivillige har fra starten været en helt uundværlige del af ukrainernes krigsføresel. Fra bedstemødre, der bager brød til soldaterne, og unge mænd, der melder sig til fronten, til Natalia, der med stor iver forsøger at løfte stederne, hvor det gamle system fejler.
(Billede 6 i serie på 8)
Årets reportage, Udland (2. pris) (serie)
Mads Nissen/Politiken
NATALIAS KRIG FOR UKRAINE: En af Natalias bedste venner, Andriy Galuskchenko, blev dræbt i et baghold den 2. september 2015 på dette sted. Hun har købt blomster og cigaretter til ham, og hun tænder stearinlys. Tabet er stadig hårdt for hende, og hun tænker på, hvad der mon er gået gennem hans tanker de sidste minutter, før han blev dræbt. De var en gruppe på fire ukrainske soldater i en bil, da de først blev ramt af en vejsidebombe og derefter skudt på med en RPG og et håndvåben. Natalia mener, at de var blevet stukket af en korrupt ukrainsk kollega. Mere end 13.000 mennesker har allerede mistet livet i konflikten.
(Billede 7 i serie på 8)
Årets reportage, Udland (2. pris) (serie)
Mads Nissen/Politiken
NATALIAS KRIG FOR UKRAINE: Klokken har passeret midnat. Endelig, efter 16 timers kørsel på hullede grusveje kan Natalia Voronkova, 44 år, nu omsider tage sin make-up af. Børste tænder og gå til ro på militærbasen i byen Avdiivka. Ikke siden 2014 har hun gået i jeans, og det er et statement for hende at insistere på at bære sine lange kjoler og høje hæle, selv når hun går i skyttegravene. Hun mener, at det bringer et budskab om normalitet til de ukrainske soldater. Det opmuntrer dem til ikke at give op – hvis hun kan gå her i det outfit – kan de måske også finde styrken til at fortsætte kampen under de hårde vilkår.
(Billede 8 i serie på 8)
Årets åben klasse (vinder) (serie)
Jacob Ehrbahn /Politiken
HVAD ER ET SEKSUELT OVERGREB, OG HVAD EFTERLADER DET SIG? Det har vi sat fokus på ved at lade en række kvinder fortælle deres forskellige historier om voldtægter og seksuelle overgreb. Uanset overgrebets karakter er det ofte mange af de samme følelser, kvinderne sidder tilbage med. Følelser de ikke lige ryster af sig. Noget som de skal leve videre med, og som kan tage årevis at bearbejde. Vi er taget tilbage til stederne, hvor overgrebene fandt sted, og har i fællesskab lavet nogle billeder, som fortæller en historie om, hvad et seksuelt overgreb forårsager. Kvinderne har selv sat ord på billederne. Deres navne er ændret, så de forbliver anonyme.
Line bliver voldtaget på en Tinder-date i sit hjem. Hun siger fra flere gange, men manden respekterer det ikke. Til sidst fryser hun og lader det ske. “Det traume, jeg har været udsat for, vil for evigt være en del af mig. Nok har jeg gået i terapi og sagt det højt, men jeg, som menneske, er defineret af min fortid. Billedet udtrykker så meget af, hvem jeg var, og hvem jeg ikke kan slippe. Svaghed, ensomhed, skam, tomheden og det at føle sig ødelagt. Jeg er stolt af mig selv, også selvom mange af disse følelser fra voldtægten forfølger mig endnu. Billedet viser det hele.”
(Billede 1 i serie på 8)
Årets åben klasse (vinder) (serie)
Jacob Ehrbahn /Politiken
HVAD ER ET SEKSUELT OVERGREB, OG HVAD EFTERLADER DET SIG?
På vej hjem fra arbejde en efterårsaften trækker en mand Maja ind i et buskads overfor en boligblok. I halvanden time voldtager han hende med en kniv for halsen. Han siger, at han ved, hvor hun bor, og hvis hun nogensinde fortæller nogen om det, vil han slå hende ihjel. “Når jeg ser billedet
af mig selv, får jeg en ubeskrivelig følelse indeni. Billedet viser noget af det hårdeste, jeg har, og vil opleve i mit liv. Det fortæller mere end tusind ord. Jeg får en følelse af vrede og skam, men samtidig, er jeg glad for at se, hvor langt jeg er nået siden. Det giver mig styrke til at kæmpe videre.”
(Billede 2 i serie på 8)
Årets åben klasse (vinder)
Jacob Ehrbahn /Politiken
HVAD ER ET SEKSUELT OVERGREB, OG HVAD EFTERLADER DET SIG? Til en fest i et forsamlingshus i Nordsjælland går Mia med en fyr ud på toilettet, da han bliver dårlig og har brug for hjælp. Hun husker ikke alt, men han låser båsen, kysser hende, rører ved hende og efterlader hende med sæd på sin nederdel, da han går tilbage til festen. ”Jeg følte mig som en krop, ikke en person. En genstand, der udelukkende var til for et andet menneskes instinktive behov og efterladt som affald. Når jeg ser billedet, føler jeg mig modig og stolt. Det viser en del af mit liv, som jeg har været meget skamfuld over, men jeg vil ikke leve mit liv i skam eller som offer.”
(Billede 3 i serie på 8)
Årets åben klasse (vinder) (serie)
Jacob Ehrbahn /Politiken
HVAD ER ET SEKSUELT OVERGREB, OG HVAD EFTERLADER DET SIG? Liv er 15 år, da hun og en veninde mødes med to mænd, som veninden har mødt tidligere den sommer. Liv ender alene med en af mændene i hans bil på en p-plads i Hareskoven. Liv siger fra flere gange – hun har ikke lyst. Det ignorerer han og voldtager hende. “Jeg bliver rørt, når jeg ser billedet. Jeg tænker på mit yngre jeg, som har følt sig forkert og alene i verden. Jeg var magtesløs. Det var som et fængsel. Jeg tænker i paralleller, stor og lille. På billedet er jeg stor, fordi jeg har overvundet en frygt og er i en bearbejdningsproces. Dengang følte jeg mig meget lille, svag og ligegyldig.” (Billede 4 i serie på 8)
Årets åben klasse (vinder) (serie)
Jacob Ehrbahn /Politiken
HVAD ER ET SEKSUELT OVERGREB, OG HVAD EFTERLADER DET SIG? Ida bliver i timevis tilbageholdt i en lejlighed i det boligkompleks, hvor hun selv bor i Skanderborg. Hun prøver flere gange at flygte fra lejligheden. Gerningsmanden ender med at voldtage hende i kælderen under bolig- blokken, da det er blevet nat. Hun råber og skriger, men ingen kommer hende til undsætning. “Jeg kan genkende den følelse af at være fortabt, være opgivende, og den altoverskyggende udmattelse. Det var faktisk befriende at komme tilbage og få stedet afmystificeret. Jeg fik samlet en del af mig selv op, som jeg efterlod for 14 år siden.”
(Billede 5 i serie på 8)
Årets åben klasse (vinder) (serie)
Jacob Ehrbahn /Politiken
HVAD ER ET SEKSUELT OVERGREB, OG HVAD EFTERLADER DET SIG?Naja er taget på en sommer pop-up-camp i Nordjylland med nogle venner. De skal fejre ferien og feste igennem. Den sidste aften er hun blevet meget fuld og vågner op ved, at en fyr er oppe i hende. “Jeg bliver berørt, når jeg ser billedet. Det signalerer kraftigt, de følelser jeg havde efter overgrebet, og jeg får lyst til at hjælpe hende på billedet med at håndtere det her helt anderledes, end hvad hun gjorde dengang. Jeg kan genkende følelsen af at være alene, og skamme sig alene. Og have lyst til at gemme det væk og pakke det ind, som om det aldrig var sket.”
(Billede 6 i serie på 8)
Årets åben klasse (vinder) (serie)
Jacob Ehrbahn /Politiken
HVAD ER ET SEKSUELT OVERGREB, OG HVAD EFTERLADER DET SIG? Efter en bytur i Odense vågner Lea med en ubehagelig følelse og husker ikke, hvordan hun kom hjem. Da hun rejser sig, løber der sæd ned ad hendes ben. Hun er overbevist om, at nogen har puttet noget i hendes drink. “Billedet fanger den ensomhed, jeg i høj grad har følt, efter den aften. Jeg følte mig overladt til mig selv i den fortvivlelse og forvirring, der dominerende mine følelser efterfølgende. Jeg var bange for at række ud efter hjælp og lod meget i mit liv gå i stå i en lang periode. Nu har jeg har lært at tale om det og sætte ord på de tanker og følelser, der stadigvæk påvirker mig.”
(Billede 7 i serie på 8)
Årets åben klasse (2. pris) (serie)
Jens Hartmann Schmidt/freelance
FRI OS FRA STATEN:
Under nedlukningen af Danmark har nye protestbevægelser vokset sig større end nogensinde før. Det har ført til voldelige konfrontationer og anholdelser af demonstranter. Forskere peger på, at pandemien har været med til at danne kløft mellem de yderste fløje og skabe yderligere splittelse mellem det etablerede samfund og systemkritikerne. Det er kommet dertil, hvor én ud af ni danskere tror, at der findes en hemmelig og organiseret global magtelite, som vil indføre en ny verdensorden.
Den 6. februar 2021 samles hunderedvis af demonstranter foran Christiansborg. Med fyrværkeri, højtalere og fakler marcherer de gennem hovedstaden til slagsangen ‘Mette Ciao’. Men In Black-bevægelsen voksede sig stor under nedlukningen, og de har prøvet at ‘vække’ folket ved ugentlige demonstrationer. De tror, at regeringen overreagerer med faren ved covid-19 og vil fjerne demokratiets funktion under dække af pandemien.
(Billede 1 i serie på 8)
Årets åben klasse (2. pris) (serie)
Jens Hartmann Schmidt/freelance
FRI OS FRA STATEN:
Adam Rugaard tror ikke på samfundet og de love danskerne lever efter. De er ifølge ham ikke skrevet efter den korrekte grammatik, og er derfor ugyldige. Ved at sende 10 breve til forskellige offentlige instanser – og ét til paven i rom, mener Adam, at han officielt har meldt sig ud af det danske samfund. Han er en af de cirka 400 danskere, som har erklæret sig suveræne og meldt sig ud af samfundet. “Det, jeg sidder med her, det er nøglen. Det er nøglen til, hvordan du slipper for at betale skat. Det er nøglen til, hvor- dan du slipper ud af fængsel. Det er nøglen til samfundet.” Mener han.
(Billede 2 i serie på 8)
Årets åben klasse (2. pris) (serie)
Jens Hartmann Schmidt/freelance
FRI OS FRA STATEN: I 2021 har Danmark fået et nyt politisk parti. Forfatningspartiet er stiftet af fire fremtrædende personer fra modstandskampen mod coronarestriktioner. Flemming Blicher er som formand for Forfatningspartiet ikke i tvivl om, at de etablerede politikere har et narrativ og en agenda, som folket ikke kender til. Partiet vil erstatte grundloven med en ny forfatning, da de mener, at grundloven lyver for danskerne. “Vi har en fortælling med Grundloven om, at vi har en tredeling af magten. Det er ikke sådan, at det egentlig hænger sammen. Magten er centreret omkring Dronningen.”
(Billede 3 i serie på 8)
Årets åben klasse (2. pris) (serie)
Jens Hartmann Schmidt/freelance
FRI OS FRA STATEN:“Jeg trækker håndbremsen og siger: ‘Nej tak!’ Jeg vil gerne betale til et fællesskab, men jeg vil ikke betale til et fællesskab, der undertrykker. Jeg vil ikke betale til krige og ulighed. – Jeg brændte mine regnskaber af i 2019. Alle fakturaer, kvitteringer – simpelthen alt.” Fortæller Trine Bech. Hun driver til dagligt permakulturlandbruget Spirelyst lidt uden for Nibe. Gennem de sidste mange år har Trine mistet troen på, at systemet arbejdede for borgerne, og hun valgte derfor at tage konsekvensen og melde sig ud af alle fællesskaber, der kræver betaling – herunder staten.
(Billede 4 i serie på 8)
Årets åben klasse (2. pris) (serie)
Jens Hartmann Schmidt/freelance
FRI OS FRA STATEN:
Ali Sufi er under nedlukningen blevet et af ansigterne bag Men In Black. Han betegner sig selv som fuldtidsaktivist og kæmper for folkets frihed. Han oplever en stigende stigmatisering af protestbevægelserne. “Det er sygt, at kritik af så fundamentale indgreb i friheden bliver genstand for udskamning af folk, der har en anden politisk hold- ning.” Siger han og fortsætter: “Jeg frygter, at der bliver mere af den her magtanvendelse i fremtiden. At de har muligheden for at lukke ned og bestemme i sådan en grad, som de gør nu. Men det er vel allerede ved at blive normalen.”
(Billede 6 i serie på 8)
Årets åben klasse (2. pris) (serie)
Jens Hartmann Schmidt/freelance
FRI OS FRA STATEN: Jacob Hoedeman har valgt at gå mod strømmen. Han er kritisk over for, at vi bare skal følge det, som samfundet siger, vi skal. Han stiller spørgsmål ved, om den her måde at styre et samfund på, overhovedet er den rigtige. “Det er lidt en illusion, at vi lever i et folkestyre. For det er jo egentlig bare pengene og magten, som styrer det hele. Politikerne tilgodeser hele tiden de store firmaer, så de kan skabe jobs og vækst. Der er meget få mennesker, som bestemmer rigtig meget. De bestemmer mere og mere, hvad du og jeg skal gøre, og hvordan du skal leve dit liv,”mener Jacob.
(Billede 8 i serie på 8)
Årets long term project (serie)
Mikkel Hørlyck/freelance
MYSTERIET JØRGEN: Som fotograf, vil jeg ikke tvivle et sekund på, at jeg havde æren af at fotografere en legende. Jørgen?
Han snød døden. Mange gange. Men han gjorde det ikke alene. Læger, sygeplejersker og bostøtter var en kæmpe hjælp gennem årene. De reddede ham – igen og igen. Jørgen burde for længst være død – alderen, utallige sygdomme og et 40 år langt stofmisbrug taget i betragtning. Jeg elskede at fotografere ham, fra vores første møde til det sidste. Han var en videnskabsmand i narkotika. Freud i misbrugsverdenen. Satans favorit. Et sofistikeret mindset og et udadvendt væsen. En fuldkommen karakter.
Jørgen Pedersen, 56 år, kalder sit liv ‘Det himmelske helvede’. Heroinen er himlen, helvede er at mangle den. Jørgen har været en fast del af narkomiljøet i Aarhus, siden han som teenager flyttede til byen og blev fascineret af heroinens rus. I dag kommer han dagligt på Heroinklinikken i Aarhus, som stilles til rådighed af Center for Misbrugsbehandling. Her får han, ud over to daglige fix heroin, hjælp til sit helbred og praktiske forhold ligesom 19 andre af byens heroinmisbrugere. (Billede 1 i serie på 15)
Årets long term project (serie)
Mikkel Hørlyck/freelance
MYSTERIET JØRGEN: April 2016. Jørgen klargøre et fix i sin lejlighed i Aarhus. Han elsker kunst. “Når jeg dagdrøm- mer, handler det altid om rigdom. Jeg er fascineret af penge. Dengang det virkelig kørte for mig og Ole, manglede vi virkelig ikke noget. Vi gik i Ralph Lauren og Lacoste, spiste altid ude, og vi tog taxa, hver gang vi skulle ud ad døren,” siger Jørgen.
(Billede 2 i serie på 15)
Årets long term project (serie)
Mikkel Hørlyck/freelance
MYSTERIET JØRGEN:På vej til sit morgen-fix, krydser Jørgen et fodgængerfelt for rødt lys, lige foran en politivogn. Han ender i håndjern. “Der blev taget hårdt fat i ham,” siger en socialpædagog. Først røg han i detentionen, og senere var han på skadestuen, fordi hans skulder gjorde ondt. Dagen efter er Jørgen stadig i smerter.
(Billede 3 i serie på 15)
Årets long term project (serie)
Mikkel Hørlyck/freelance
MYSTERIET JØRGEN:: Jørgen laver en positur på sin hospitalsstue. Det er hans sidste dag på Skejby Sygehus i sommeren 2016. Han var indlagt i syv uger. Jørgens liv og hverdag er styret af en konstant jagt efter kokain og heroin, alligevel er han en overlever. “Jeg har altid været god til at dosere, få spist mad, være social og generelt have en rytme,” siger Jørgen.
(Billede 4 i serie på 15)
Årets long term project (serie)
Mikkel Hørlyck/freelance
MYSTERIET JØRGEN: Jørgens udstoppede kolibri. En kolibri søger ofte en blomst kaldet ‘Bird of Paradise’. Fuglen suger nektar ud, blomsteressensen, med sit tynde, lange næb. Jørgens mission er, at han vil gøre alt for, at hans mor, Inger, ikke skal opleve endnu en søn gå bort før hende, som for 10 år siden, da Jørgens bror, Ole, døde.
(Billede 5 i serie på 15)
Årets long term project (serie)
Mikkel Hørlyck/freelance
MYSTERIET JØRGEN:Jørgen (th) og hans afdøde bror, Ole (tv), på et gammelt fotografi fra et familiealbum hos deres mor. De to brødre var altid sammen. Jørgen og Ole havde deres storhedstid i 80’erne, hvor de langede ‘dope’ over disken. De tog til Holland, hentede heroin og solgte det videre i Danmark. Broderen var Jørgens bedste ven og en klog fyr, der nåede at gennemføre sin teologiuddannelse samtidig med, at han og Jørgen solgte heroin. Siden Ole gik bort til en leversygdom i 2012, har Jørgen set sig selv som en ‘lonely cowboy’.
(Billede 6 i serie på 15)
Årets long term project (serie)
Mikkel Hørlyck/freelance
MYSTERIET JØRGEN: Birgitte, 62 år, og Jørgen har været væk fra hinanden i seks år, men i foråret 2018 fandt de vejen tilbage til et kærligt venskab. Kærester vil de ikke helt kalde sig. Før pausen havde Birgitte og Jørgen været sammen i 25 år. Birgitte er også misbruger, og da hun og Jørgen var rigtige kærester, tjente hun penge som prostitueret, mens Jørgen tjente som pusher. “It’s a miracle, another miracle.” Roger Waters blæser ud af højtalerne, mens Jørgen synger med.
(Billede 7 i serie på 15)
Årets long term project (serie)
Mikkel Hørlyck/freelance
MYSTERIET JØRGEN: Forleden nat faldt Jørgens mor, Inger, igen ud ad sengen og slog ryggen. Jørgen støtter Inger i hendes køkken. Hun er i smerter. Ingers helbred er blevet drastisk forværret i år 2018. “Jeg kan slet ikke klare tanken om, at min mor skulle gå bort. Det kan jeg slet ikke holde ud,” siger Jørgen. Inger er det vigtigste menneske i Jørgens liv. Engang besøgte han hende hver søndag, men nu er det kun hver anden eller tredje. Besøgene hos Inger i den fredelige provinsby Malling er blevet færre, da både Ingers og Jørgens helbred ikke kan holde til de hyppige besøg.
(Billede 8 i serie på 15)
Årets long term project (serie)
Mikkel Hørlyck/freelance
MYSTERIET JØRGEN: Jørgen er klædt godt på, klar til at deltage i folkeskolereunion, som finder sted hvert femte år. Han gennemførte aldrig nogen uddannelse, men personalet på heroinklinikken, som hjælper ham med hans helbred og afhængighed, kalder ham stadig den kloge fyr. “Han er en meget dannet mand,” siger Thorleif, Jørgens ven fra folkeskolen, som han har holdt kontakten med lige siden.
(Billede 10 i serie på 15)
Årets long term project (serie)
Mikkel Hørlyck/freelance
MYSTERIET JØRGEN: “Jørgen, tal til mig!,” siger Inger frustreret. Jørgen falder i søvn, ligegyldigt om han sidder ved spisebordet eller i sofaen. Jørgen er på et af sine mange søndagsbesøg hos sin mor. Han er udmattet og har brug for en lur. Hver gang Jørgen besøger sin mor, barberer han sig, tager et bad og iklæder sig sin blomstrede badekåbe. Han tjekker fodboldresultaterne på tekst-tv, og hvis Jørgen er for træt til at tage hjem med bussen til Aarhus om aftenen, så sover han på sit gamle værelse.
(Billede 11 i serie på 15)
Årets long term project (serie)
Mikkel Hørlyck/freelance
MYSTERIET JØRGEN: Juli 2021. Jørgen, 61 år, trøstes af Birgitte. Han har netop fået konstateret kræft i leveren. Lægerne kan ikke fjerne hans tumor på grund af hans nuværende helbred. De er bange for, at en operation kun vil forværre hans tilstand. Han har allerede en leversygdom. “Lægerne siger, at jeg kun har to, seks eller 12 måneder tilbage at leve i. De kan ikke sige præcist hvor længe. Alligevel, kan jeg stadig mærke livsgnisten i mig. Jeg er klar til at kæmpe! Jeg føler ikke, at jeg er ved at dø,” siger Jørgen.
(Billede 12 i serie på 15)
Årets long term project (serie)
Mikkel Hørlyck/freelance
MYSTERIET JØRGEN: “Jeg vil ikke dø. Det er så uretfærdigt. Jeg tænker kun på min mor,” siger Jørgen. Han græder i slutningen af hver sætning. Jørgen har tabt sig alt for meget den sidste måned og er blevet indlagt på Aarhus Universitethospital. Han er bange for at falde i søvn og aldrig vågne igen. Hans lever kan ikke gendanne sig selv ordentligt, fordi den både er plaget af hans leversygdom og tumoren. Jørgen er ultimativt bekymret for, at hans mor skal opleve endnu en søn dø. Hun er hans nærmeste. De to havde ikke en ordentlig jul sidste år pga. corona. “Hvor der handles, der spilles. Jeg vil holde til jul,” siger Jørgen.
(Billede 13 i serie på 15)
Årets long term project (serie)
Mikkel Hørlyck/freelance
MYSTERIET JØRGEN: Jørgen ligger død på Aarhus Universitetshospitals kapel i Skejby. Han ønskede, at hans engel skulle lægges på hans bryst på hans vej til himlen. Hans mor, Inger, besøgte ham den 4. september 2021. Pludselig, så skinnede solen ind på Jørgens hospitalværelse, og Inger begyndte at synge ‘I østen stiger solen op’. Jørgen fandt styrke og gejst. Han sang med hende. Efter Ingers besøg faldt Jørgen i søvn. Han vågnede aldrig igen. “Han var et smukt, klogt og udholdende menneske. Hans vilje var af stål, ligesom hans mors,” siger Kerstin, sygeplejerske, som har kendt Jørgen i mange år. Seks uger efter Jørgens dødsfald, døde hans mor, Inger.
(Billede 15 i serie på 15)
Årets korte indslag, tv/web (vinder)
Anders Holst Pedersen og Kim Frost/DMJX
SVANE MUSIKRADIO: Med en lille rullekuffert pakket med radioudstyr tager 58-årige Michelle Rajter ind på Bodegaen flere gange i ugen for at sende radio på sin helt egen radiokanal, Svane Musikradio. Michelle er transkønnet og har gennem livet oplevet mange ubehagelige tilråb og overgreb, som har gjort livet svært at leve for hende. Nede på Bodegaen bag mikrofonen føler hun sig tryg. Michelle trives i mødet med de mange gæster og ansatte, der dagligt besøger Bodegaen. Men selvom hun har fundet et sted, hvor hun kan være sig selv, vender de destruktive tanker ofte tilbage, når hun kommer hjem.
Foto: Anders Holst Pedersen og Kim Frost/DMJX
Årets lange indslag, tv/web (vinder)
Christian Falck Wolff og Rune Øe/DMJX
EN GOD DAG KOMMER ALDRIG DÅRLIGT TILBAGE: Kristine fik for 13 år siden Laurits med en anonym sæddonor. Da Laurits blev født, viste det sig, at han havde en ganske særlig kromosomfejl. Få år efter finder hun sammen med sin nuværende mand, Thomas. I 2019 får familien besked om, at Kristine er uhelbredelig syg af kræft. Hun skal dø inden længe.
Thomas beslutter sig for at adoptere Laurits, så Kristine kan dø i visheden om, at der nok skal blive taget hånd om hendes søn. Thomas vier sit liv til at sikre Laurits fremtid. Både fordi det er et løfte, han har givet Kristine, men også fordi han ikke kan lade være.
Foto: Christian Falck Wolff og Rune Øe/DMJX/
Årets lange indslag, tv/web (2. pris)
Andreas Haubjerg/freelance
THE GAME: Hvordan ser hverdagen ud for de mennesker, som sidder fast på grænsen til EU? I The Game følger vi familiefædrene Hassan og Ahmad, som opholder sig i et efterladt hus i Bosnien kun 500 meter fra Kroatien. I deres utallige forsøg på at komme ind i EU er de blevet splittet fra deres koner og børn.
Hassan er sammen med sine to døtre i en fastlåst hverdag, hvor børnenes leg handler om flugten fra grænsepolitiet. Dagligt prøver de at krydse grænsen i håbet om at blive genforenet med deres familier og drømmen om et bedre liv.
Foto: Andreas Haubjerg/freelance
Årets visuelle webproduktion (vinder)
Janus Engel Rasmussen/freelance
TRÆT AF P.I.S. EU er træt af Polen og regeringspartiet P.i.S. Polakkerne diskriminerer mod seksuelle minoriteter, forbyder abort og indskrænker domstolenes frihed. Polen er en suveræn stat, som skal have lov til at bestemme selv.
I Træt Af P.i.S., der er en interaktiv dokumentar, rejser du på EU-mission i Polen. Din opgave er at undersøge, hvordan EU bevarer de demokratiske værdier, som unionen bygger på. Skal Polen straffes for ikke at respektere demokratiet? Eller skal Polen have lov til at være i fred, så EU undgår, at endnu et land forlader unionen? Beslutningen er op til dig.
Foto: Janus Engel Rasmussen/freelance
Årets visuelle webproduktion (2. pris)
Marius Renner Christensen/DMJX
SMERTELIGE SKØNHED: ‘Smertelige skønhed’ er en visuel fortælling om skønhedskulturen i Sydkorea. I Sydkorea bliver kvinder fyret for ikke at være smukke nok. Tårnhøje skønhedsstandarder gennemsyrer samfundet. En tredjedel af alle sydkoreanske kvinder mellem 19 og 29 år gennemgår plastikkirurgi. Samtidig er selvmordsraten blandt samme aldersgruppe steget markant.
De unge vokser op i et samfund, der udvikler sig i ekstrem hastighed, stærkt påvirket af de koreanske medier, den koreanske musikgenre, K-pop, med de tilsyneladende helt perfekte idoler og et Instagram-feed proppet med skønhedsinfluencere.
Foto: Marius Renner Christensen/DMJX
Årets Pressefoto 2021
144 medlemmer af Pressefotografforbundet deltog i konkurrencen og indsendte tilsammen 2.162 fotos og 37 tv/web-produktioner.
Dommere
Anna U Mikkelsen (tv/web), videojournalist, TV 2 Echo
Jacob Carlsen (tv/web), freelancefotograf
Kasper Løftgaard (foto), freelance fotojournalist
Malene Anthony Sommerand (tv/web), videoproducer, Zetland
Thomas Borberg (foto) fotograf, Politiken
Vibeke Toft (foto), billedredaktør, Ritzau Scanpix